کارگاه آنلاین طراحی دادهپیشران در بازیهای دیجیتال در هفتمین کنفرانس بینالمللی «بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها» ارسال شده در تاریخ :1400/11/13 در این کارگاه که با همراهی بنیاد ملّی بازیهای رایانهای و مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرک) برگزار شد، سه نفر از متخصصین حوزهی مطالعات و طراحی بازی در مورد شاخصهای عملکردی بازی، الگوی دادهها و طراحی بازیهای دیجیتال بر اساس دادهها به گفتگو پرداختند. در این کارگاه که روز پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ از ساعت ۱۸ تا ۲۱ برگزار شد، محمدرضا صیدی عضو مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال و دانشجوی دکتری دانشگاه اومئو به تعریف و توصیف شاخصهای عملکردی بازی پرداخت. شقایق کلی عضو مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال و دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه ورونا در مورد الگوی دادههای سخن گفت و شهره اسماعیلی گیم دیزاینر کاریزما گیم استودیو در مورد چگونگی استفادهی طراحان بازی از دادهها برای طراحی بهینه صحبت کرد. کارگاه در فضای اسکایروم با شرکتکننده محدود برگزار و به شرکتکنندگان گواهی معتبر از طرف دانشگاه اصفهان اعطا شد. اسلایدهای کارگاه را از اینجا دریافت کنید. طراحی دادهپیشران در بازیهای دیجیتال (مجموع زمان 3 ساعت) تعریف و توصیف شاخصهای عملکردی بازی محمدرضا صیدی (عضو مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال و دانشجوی دکتری دانشگاه اومئو) معرفی و نحوه محاسبه شاخصهای کلیدی عملکرد بازی و بازیکنان مانند: کاربر فعال روزانه کاربر فعال ماهیانه مدت زمان صرف شده در بازی تعداد دست بازی طول هر دست ارزش طول عمر کاربران نرخ تبدیل شاخص چسبندگی کاربر جدید نرخ نگهداشت و نرخ ریزش شاخص چسبندگی ARPU ... معرفی و مقایسه داشبوردهای تحلیلی: پانلهای متفاوتی برای ضبط اطلاعات و شاخصها بهمنظور بررسی وضعیت بازی در لحظه و یا آنالیز دادههای حاصله از آن وجود دارد. هر شرکتی برحسب نیاز از یک یا چند پانل استفاده میکند. از جمله محبوبترین آنها میتوان به Flurry، Firebase، Game Analytics و نمونه ایرانی یعنی Metrix اشاره کرد. بررسی و مقایسه این پانلها در نقاط ضعف و قوت آنها میتواند در بررسی دادهمحور یک بازی نقش پررنگی را ایفا کند. الگوی دادهها شقایق کلی (عضو مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال و دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه ورونا) بررسی گزارشهای مطالعات موردی و کمپین بازینو برای ارائه الگو براساس مکانیک و ژانر در بازیها. همچنین، مقایسه این شاخصها با بازیهای برتر جهان با استفاده از داشبورد Game Analytics. طراحی بر اساس دادهها شهره اسماعیلی (گیم دیزاینر کاریزما گیم استودیو) چگونه بر اساس دادهها بازی طراحی کنیم و چگونه دادهها در تصمیم گیریها به دیزاینرها کمک میکنند! امروزه کسی نیست که از اهمیت دادهها در تولید بازی بی خبر باشد در این کارگاه میخواهیم بررسی کنیم که چگونه تنها مشاهدهگر دادهها نباشیم و از آن در تصمیمگیریهای طراحی بازی استفاده کنیم؟ چه دادههایی را باید بررسی کنیم؟ چه فاکتورهایی را دربازی بررسی کنیم و چه چیزی را دوبار بررسی کنیم؟ چه طور دادهها میتوانند خطرناک باشند و از چه اشتباهاتی در تصمیمگیریهای دادهمحور اجتناب کنیم؟ مباحث مورد تمرکز در این کارگاه: انتخاب پروژه بهبود شاخصهای کلیدی عملکرد اصلی مانند، Retention و Monetization انتخاب ویژگیهای بازی بهبود ویژگیهای فعلی کاربرد دادهها در بالانس بازی بررسی چند نمونه بازگشت