پنل آنلاین «AppLab؛ تقاطع نوآوریهای دیجیتال و یادگیری» ارسال شده در تاریخ :1400/11/13 در هفتمین کنفرانس بینالمللی «بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها» پژوهشگران آزمایشگاه AppLab در مورد خطوط تحقیقاتی این آزمایشگاه بهویژه در مورد پروژههای واقعیت مجازی/افزوده/ترکیبی برای تسهیل آموزش و یادگیری و نیز فرصتهای همکاری سخن گفتند. در این پنل که روز جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۱ بهصورت آنلاین به میزبانی دکتر کاظم پورالوار عضو هیأت علمی دانشکده چندرسانهای دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد، دکتر Claudio Aguayo مشاور ارشد نوآوری دیجیتال و عضو هیأت علمی دانشگاه تکنولوژی اوکلند (AUT) و علی طاهری مسئول تحقیقات رسانههای دیجیتال در AppLab و دانشجوی دکتری دانشگاه AUTحضور داشتند و در مورد آنچه در AppLab میگذرد گفتگو کردند. آزمایشگاه برنامههای کاربردی (AppLab) در دانشگاه فناوری اوکلند (AUT)، یک گروه بینارشتهای متشکل از دانشگاهیان، محققان، دانشجویان، طراحان و توسعهدهندگان است که راههای جدید یادگیری و آموزش را از طریق فناوریهای نوظهور و رسانههای جدید کاوش میکنند. پژوهشگران این آزمایشگاه خود را وقف کاوش انتقادی و به کارگیری پارادایمها، روشها و اصول موثر برای طراحی موفق و استفاده از فناوری برای اهداف آموزشی و انتقال دانش کردهاند. آنها ماهیت جهانی را که در آن زندگی میکنیم پیچیده، به هم پیوسته، غیرقابل پیشبینی و همیشه در حال تغییر میدانند، جایی که تجربه انسانی ذهنی، سازگار با محیط زیست، نمادین و با جهان احساس میشود. این پژوهشگران همیشه در حال کاوش و پیادهسازی دانشها، شیوهها، روش کار و ابزارهای دیجیتالی جدید هستند که بر اساس نظریهها و فرآیندهای نو و به روشهای تجربی، مسبوق شدهاند. آنها از هنر، بدن، دیجیتال، طبیعت، دانش اجدادی، علم، فناوری، فلسفه بومی و موارد دیگر الهام گرفتهاند که به روشهای خلاقانه در کنار هم قرار میگیرند. در AppLab همه به دنبال بهبود رفاه جامعه از طریق تجربیات یادگیری، ارائه فرصتهایی برای نشان دادن اهمیت پارادایمهای نوظهور، در طراحی و تمرین تجربهی کاربر مبتنی بر آموزش هستند. تمرکز پژوهشگران این آزمایشگاه بر درک و تسهیل فرآیندهای طراحی سیستمی، ارگانیک و تجسم یافته، ایجاد تعادل در تجربیات لمسی و حسی در دنیای واقعی از طریق محیط های دیجیتالی و ترکیبی است. در این آزمایشگاه تحقیق، طراحی، توسعه و ارائه راهحلهای دیجیتالی برای طیف وسیعی از زمینهها و شرایط آموزشی انجام میشود که شامل ارائه دوره و پشتیبانی برنامههای آکادمیک، خدمات مبتنی بر رشته در دانشکدهها و بخشهای مختلف دانشگاه فناوری اوکلند و همکاری با شرکای خارج دانشگاه، چه ملی وچه بینالمللی، در پروژههای تحقیق و توسعه است. پژوهشگران این آزمایشگاه با انجمنها، سازمانهای غیردولتی، مدارس، مؤسسات و شرکای صنعتی به روشهای بینرشتهای تعامل دارند تا راهحلهای اثباتشده به صورت آکادمیک را برای چالشهای واقعی زندگی توسعه دهند. آنها از نزدیک با دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد همکاری میکنند و به آنها فرصتی برای کار بر روی پروژههای واقعی میدهند تا تواناییهای دیجیتال خود را با پشتیبانی یک تیم طراحی و توسعه آگاه و باتجربه به کار بگیرند و مهارتهای خود را ارتقا دهند. اعضاء AppLab به ایجاد تحول دیجیتال معنادار در آموزش به عنوان راهی برای کمک به دنیای در حال تغییر معتقد هستند. کلودیو آگوایو، مدیر تحقیق و توسعه: دکتر کلودیو آگوایو مشاور ارشد نوآوری دیجیتال در Te Ara Poutama، دانشکده مائوری، بومیسازی و توسعه بومی در دانشگاه فناوری اوکلند (AUT) است. وی از سه حوزه بینرشتهای متمایز سیستمهای زیستشناسی، فناوری آموزشی و علوم شناختی استفاده میکند تا بررسی کند که چگونه ابزارهای دیجیتالی میتوانند به بهترین شکل برای افزایش تجربه انسان در محیطهای یادگیری طراحی شوند. کلودیو مدیر تحقیق و توسعه AppLab است؛ جایی که او کاوش و فهم طراحی و کاربرد فناوریهای دیجیتالی نوظهور را برای یادگیری در طیف وسیعی از شرایط آموزشی رهبری میکند. او از طریق کار با AppLab و تدریس در برنامههای "فرهنگ دیجیتال" در Te Ara Poutama، به دانشآموزان، کارکنان و شرکای خارجی فرصتی برای مشارکت در "تحقیقات مبتنی بر عمل" در زمینههای مختلف، از جمله واقعیت ترکیبی در آموزش، آموزش علم، پایداری اجتماعی-اکولوژیکی، دانش بومی و علوم شناختی در فضاهای دیجیتال و مجازی، ارائه میکند. علی طاهری، متخصص رسانههای دیجیتالی: علی توسعهدهنده دیجیتالی و مسئول تحقیقات رسانههای دیجیتال در AppLab و کاندیدای دکترا است که طراحی تعامل در تجربیات غوطهور کننده و واقعیت ترکیبی را در راستای بهبود ارتباط تصویرسازی دادههای بزرگ و پیچیده بررسی میکند. پیشینه علی در رسانههای دیجیتال، فیلمسازی و گرافیک کامپیوتری است. تمرکز اصلی او در AppLab بر روی توسعه واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و تجربیات واقعیت ترکیبی است که به طور خاص برای آموزش، یادگیری و تحقیق طراحی شده اند. وی همچنین دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد را راهنمایی راهنمایی میکند، از تیمهای تحقیقاتی بینارشتهای آکادمیک حمایت میکند و به نیازهای تکنولوژیکی آزمایشگاه رسیدگی میکند. ویدئوی پنل از اینجا قابل دسترسی است. بازگشت